Arbejdsmiljøuddannelse 2025
Den Lovpligtige Arbejdsmiljøuddannelse for Apotekssektoren afholdes den 16-17-18 september 2025
På CRECEAs uddannelse møder du udelukkende deltagere fra andre apoteker, hvilket giver en god mulighed for netværk og erfaringsudveksling.
Er du medlem af apotekets arbejdsmiljøgruppe skal du gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse - apotekeren er dog undtaget, men er meget velkommen.
På uddannelsen skal du selvfølgelig igennem en række generelle love og regler på området bl.a.:
- Hvilke opgaver har du i arbejdsmiljøgruppen på apoteket?
- Hvordan udarbejder man en APV?
- Hvad med en arbejdsulykke - eller en arbejdsbetinget lidelse?
- Hvordan involverer du kollegerne?
Arbejdsmiljøuddannelsen finder sted den 16-17-18 september 2025
Sted: Severin kursuscenter, Skovsvinget 25 - 5500 Middelfart
Overnatning: Ved tilmelding skal du vælge om du ønsker overnatning - der er mulighed for at tilkøbe overnatning allerede fra den 15. september 2025.
Pris pr. overnatning (inkl. aftensmad og 1 øl/vand) kr. 1.350 pr. deltager.
Pris: pr. deltager for 3 dages kursus - inkl. undervisningsmaterialer kr. 5.295,- alle priser er excl. moms.
Tidspunkt: 1. dag kl. 09:00-17:00 - 2. dag kl. 09:00-17:00 - 3. dag kl. 08:00-15:00
Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte Connie Moss på telf. 7010 8600 eller på mail: cm@crecea.dk
Tilmeld dig herInformation om arbejdsmiljørepræsentant
Temadag for Apotekssektoren efterår 2025
Invitation til Temadag 2025 - hvor der med temadagens emner er sat fokus på stor arbejdsmængde, tidspres og restitution både fysisk og mentalt.
”Samarbejde i en travl hverdag - trykhed og samhørighed’ - et vigtigt element i det gode arbejdsmiljø og samarbejde på apoteket.
Når vi går på arbejde, er der grundlæggende to ting, vi er optaget af: For det første - alle vil vi gerne lykkes med vores opgaver, nå de ting vi har sat os for og leve op til de kvalitetsstandarter, der er på apoteket.
For det andet - løsningen af opgaverne foregår ofte i et tæt samarbejde med kolleger og ledelse på apoteket, hvor vi nogle gange har forskellige perspektiver på arbejdet.
I en travl hverdag på apoteket er det vigtigt, både for opgaveløsningen, kundernes oplevelse og for kvaliteten af det kollegiale samarbejde, at der er et trygt arbejdsmiljø, hvor alle har mulighed for at bidrage til løsningen af opgaverne - uanset baggrund, faglighed og erfaring. På den måde skaber vi både en effektiv arbejdsplads, hvor opgaver løses bedst muligt, kunderne får den bedste rådgivning og hvor arbejdsmiljøet samtidig er i fokus.
På temadagen får I viden og værktøjer til at skabe en kultur på apoteket, hvor alle ansatte føler sig som en vigtig del af fællesskabet og hvor I sammen lykkes med jeres fælles opgaver - til gavn både for kunder og for arbejdsmiljøet på apoteket.
Aarhus: Torsdag den 23. oktober 2025 - Aarhus, Horisont Hotel - og Kursuscenter
Roskilde: Torsdag den 30. oktober 2025 - Comwell Roskilde
Middelfart: Tirsdag den 18. november 2025 - Severin Kursuscenter Middelfart
I programmet for temadagen indgår et Fælles tema om formiddagen: 'Samarbejde i en travl hverdag - Tryghed og samhørighed'
Om eftermiddagen deltager du i to spændende workshop:
Workshop 1: Pas på din krop - gode fif til hverdagens 'små pusterum'
Workshop 2: Skab trivsel, godt samarbejde og plads til restitution
Kom og vær med til en spændende temadag for apotekets arbejdsmiljøgruppe, hvor vi sammen omsætter temadagens program til din arbejdsplads.
Temadagen er et heldags arrangement fra kl. 9:00-16:00 og der er morgenkaffe fra kl. 8:30.
Tilmeld dig via linket og læs om temadagen på 'Invitation til Temadag 2025'.
Har du spørgsmål til temadagen - så kontakt os gerne på telf.: 7010 8600 eller på mail cm@crecea.dk
Vi glæder os til at se jer.
Aarhus - Tilmeld dig herRokilde - Tilmeld dig herMiddelfart - Tilmeld dig herInvitation til Temadag 2025
Besøg af CRECEAs ergo-/fysioterapeut
Variation i arbejdet og go’ brug af kroppen når du arbejder på apotek!
Som en del af den kollektive aftale med Danmarks Apotekerforening tilbyder CRECEAs apotekergruppe et gratis besøg af en ergo- eller fysioterapeut på apoteket. I forbindelse med forskellige webinarer har CRECEA bl.a. fortalt om god ergonomi på apoteket fx ved skranken og om variation i arbejdet på apotekerne.
CRECEA tilbyder nu en ergonomisk vejledning ude hos jer på apotekerne, hvor vi bl.a. vil tale med hver enkelt medarbejder i forhold til go’ brug af kroppen på arbejdet. Besøget kunne fx indeholde:
- ½ times fælles oplæg på morgenmøde om generelle principper for god ergonomi på apoteket
- En kort gennemgang med hver medarbejder, hvor vi tager udgangspunkt i den enkeltes arbejdsfunktioner
- En kort afrapportering til apotekets arbejdsmiljøgruppe mundtligt eller skriftligt
Eksempler på den individuelle rådgivning:
- Hvordan placerer du skærm, tastatur, scanner mm, så det passer godt til dig og ikke mindst dit syn?
- Hvordan er dine arbejdsstillinger ved pakkebordet, IT-arbejdspladsen, skranken?
- Hvordan indstiller du din stol let og hurtigt, så den passer til dig og dit arbejde?
- Hvordan bruges en stå-støtte-stol?
- Og ikke at forglemme - chauffører, bude og servicemedarbejdere - indretning af bil, rengøringsvogne, løft og transport af kasser - bruger du kroppen bedst muligt?
Hvis I ønsker det - er der mulighed for at vi kan se på lette og gode øvelser, der giver mere variation i dagligdagen på apoteket. Her henvises også til CRECEAs sidste webinar ’Gode øvelser for muskler og led’, hvor Allan Dehn viste forskellige øvelser - se www.crecea.dk/apoteker.
Besøget er som sagt en del af den kollektive aftale med Apotekerforeningen og gratis for det enkelte apotek.
Har I lyst til at få besøg af en ergo-/fysioterapeut - så kontakt Karen Boeskov som vil koordinere besøg med en CRECEA-kollega i hele DK.
Karen kan kontaktes på mail: kbo@crecea.dk eller mobil: 2428 9171.
Vi glæder os til at møde jer ude på apotekerne!
Arbejdsskader på apoteket
Arbejdsskader på apoteket - håndtering og anmeldelse. Alle har ret til at anmelde en arbejdsskade. Arbejdsgiveren har i arbejdsmiljølovens regi pligt til at anmelde en arbejdsulykke, når den har medført fravær i én dag eller mere udover den dag, hvor medarbejderen kom til skade. Anmeldelsen skal ske digitalt senest 14 dage efter den skadelidtes første fraværsdag.
CRECEA genudsender materialet om arbejdsskader på apoteket, der er ganske få ændringer, men CRECEA er blevet opmærksom på, at man fra myndighedernes side er blevet skarpere på tidsfristen for anmeldelse af arbejdsulykker.
Arbejdsskader på apoteket