Nyheder for Apotekerne


Temadag for Apotekssektoren efterår 2025

Invitation til Temadag 2025 - hvor der med temadagens emner er sat fokus på stor arbejdsmængde, tidspres og restitution både fysisk og mentalt.

”Samarbejde i en travl hverdag - tryghed og samhørighed’ - et vigtigt element i det gode arbejdsmiljø og samarbejde på apoteket.

Når vi går på arbejde, er der grundlæggende to ting, vi er optaget af: For det første - alle vil vi gerne lykkes med vores opgaver, nå de ting vi har sat os for og leve op til de kvalitetsstandarter, der er på apoteket.

For det andet - løsningen af opgaverne foregår ofte i et tæt samarbejde med kolleger og ledelse på apoteket, hvor vi nogle gange har forskellige perspektiver på arbejdet.

I en travl hverdag på apoteket er det vigtigt, både for opgaveløsningen, kundernes oplevelse og for kvaliteten af det kollegiale samarbejde, at der er et trygt arbejdsmiljø, hvor alle har mulighed for at bidrage til løsningen af opgaverne - uanset baggrund, faglighed og erfaring. På den måde skaber vi både en effektiv arbejdsplads, hvor opgaver løses bedst muligt, kunderne får den bedste rådgivning og hvor arbejdsmiljøet samtidig er i fokus.

 

På temadagen får I viden og værktøjer til at skabe en kultur på apoteket, hvor alle ansatte føler sig som en vigtig del af fællesskabet og hvor I sammen lykkes med jeres fælles opgaver - til gavn både for kunder og for arbejdsmiljøet på apoteket.

 

Aarhus: Torsdag den 23. oktober 2025 - Aarhus, Horisont Hotel - og Kursuscenter

Roskilde: Torsdag den 30. oktober 2025 - Comwell Roskilde

Middelfart: Tirsdag den 18. november 2025 - Severin Kursuscenter Middelfart

 

I programmet for temadagen indgår et Fælles tema om formiddagen: 'Samarbejde i en travl hverdag - Tryghed og samhørighed'

Om eftermiddagen deltager du i to spændende workshop:

Workshop 1: Pas på din krop - gode fif til hverdagens 'små pusterum'

Workshop 2: Skab trivsel, godt samarbejde og plads til restitution

 

Kom og vær med til en spændende temadag for apotekets arbejdsmiljøgruppe, hvor vi sammen omsætter temadagens program til din arbejdsplads.

Temadagen er et heldags arrangement fra kl. 9:00-16:00 og der er morgenkaffe fra kl. 8:30.

 

Tilmeld dig via linket og læs om temadagen på 'Invitation til Temadag 2025'.

 

Har du spørgsmål til temadagen - så kontakt os gerne på telf.: 7010 8600 eller på mail cm@crecea.dk

Vi glæder os til at se jer.

 


Aarhus - Tilmeld dig herRokilde - Tilmeld dig herMiddelfart - Tilmeld dig herInvitation til Temadag 2025

Arbejdsmiljøuddannelse 2026

Den Lovpligtige Arbejdsmiljøuddannelse for Apotekssektoren 2026

 

Arbejdsmiljøuddannelse - kun for dig, der er ansat på et apotek - Er du en del af apotekets arbejdsmiljøgruppe? Så husk, at du skal gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse.

CRECEA tilbyder en specialiseret uddannelse, der er skræddersyet til apoteksbranchen.

På CRECEAs uddannelse er der udelukkende deltagere fra apoteker, hvilket giver en optimal mulighed for erfaringsudveksling og netværk.

 

Derfor skal I vælge CRECEAs arbejdsmiljøuddannelse - På uddannelsen er der særligt fokus på arbejdsmiljøet på apoteker. Du lærer bl.a. hvordan du blander og håndterer penicillin/returmedicin og farligt gods på forsvarlig vis.

Du får også undervisning i, hvordan man kan takle vanskelige kundesituationer, psykisk arbejdsmiljø og forebyggelse af sygefravær.

 

Når du har gennemført kurset, har du bl.a.:

- Styr på relevante love og regler

- Overblik over, hvilke opgaver du har i arbejdsmiljøgruppen på apoteket

- Styr på, hvordan man udarbejder en APV

- Forståelse for, hvordan du takler en arbejdsulykke eller en arbejdsbetinget lidelse

- Hands-on indsigt i særlige arbejdsmiljøudfordringer på apoteket

- Fået et netværk og mulighed for erfaringsudveksling med andre apoteksansatte

 

Selv om apotekeren er undtaget, er I stadig meget velkomne! Tilmeld dig nu og bliv klædt på til at forbedre arbejdsmiljøet på dit apotek.

Yderligere information om Arbejdsmiljøuddannelsen finder du under punktet: 'Arbejdsmiljøuddannelse' i højre side.

 

Arbejdsmiljøuddannelsen varer tre dage med mulighed for overnatning og ankomst allerede dagen før.

 

Dato og tidspunkt: 

Forår 2026:    14. april 2026 kl.: 9-17 / 15. april 2026 kl.: 9-17 / 16. april 2026 kl.: 8-15

Efterår 2026:  16. september 2026 kl.: 9-17 / 17. september kl.: 9-17 / 18. september kl.: 8-15

 

Sted: Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25 - 5500 Middelfart

Pris:  5.295 kr. excl. moms pr. deltager (med forbehold for evt. prisstigning) for 3 dages kursus - inkl. undervisningsmaterialer

Overnatning: Ved tilmelding skal du vælge om du ønsker overnatning - der er mulighed for at tilkøbe overnatning fra dagen før kurset starter. Pris pr. overnatning (inkl. aftensmad og 1 øl/vand) kr. 1.395 excl. moms pr. deltager

 

Sådan tilmelder I jer:

Via linket har du mulighed for at tilmelde dig til Arbejdsmiljøuddannelsen i april 2026 eller i september 2026.

 

 


Tilmelding Forår - April 2026Tilmelding Efterår - September 2026Information om arbejdsmiljørepræsentant

Arbejdsskader på apoteket

Arbejdsskader på apoteket - håndtering og anmeldelse. Alle har ret til at anmelde en arbejdsskade. Arbejdsgiveren har i arbejdsmiljølovens regi pligt til at anmelde en arbejdsulykke, når den har medført fravær i én dag eller mere udover den dag, hvor medarbejderen kom til skade. Anmeldelsen skal ske digitalt senest 14 dage efter den skadelidtes første fraværsdag.

 

CRECEA genudsender materialet om arbejdsskader på apoteket, der er ganske få ændringer, men CRECEA er blevet opmærksom på, at man fra myndighedernes side er blevet skarpere på tidsfristen for anmeldelse af arbejdsulykker.

 

 


Arbejdsskader på apoteket

Besøg af CRECEAs ergo-/fysioterapeut

Variation i arbejdet og go’ brug af kroppen når du arbejder på apotek!

 

Som en del af den kollektive aftale med Danmarks Apotekerforening tilbyder CRECEAs apotekergruppe et gratis besøg af en ergo- eller fysioterapeut på apoteket. I forbindelse med forskellige webinarer har CRECEA bl.a. fortalt om god ergonomi på apoteket fx ved skranken og om variation i arbejdet på apotekerne.

 

CRECEA tilbyder nu en ergonomisk vejledning ude hos jer på apotekerne, hvor vi bl.a. vil tale med hver enkelt medarbejder i forhold til go’ brug af kroppen på arbejdet. Besøget kunne fx indeholde:

  • ½ times fælles oplæg på morgenmøde om generelle principper for god ergonomi på apoteket
  • En kort gennemgang med hver medarbejder, hvor vi tager udgangspunkt i den enkeltes arbejdsfunktioner
  • En kort afrapportering til apotekets arbejdsmiljøgruppe mundtligt eller skriftligt

 

Eksempler på den individuelle rådgivning:

  • Hvordan placerer du skærm, tastatur, scanner mm, så det passer godt til dig og ikke mindst dit syn?
  • Hvordan er dine arbejdsstillinger ved pakkebordet, IT-arbejdspladsen, skranken?
  • Hvordan indstiller du din stol let og hurtigt, så den passer til dig og dit arbejde?
  • Hvordan bruges en stå-støtte-stol?
  • Og ikke at forglemme - chauffører, bude og servicemedarbejdere - indretning af bil, rengøringsvogne, løft og transport af kasser - bruger du kroppen bedst muligt?

 

Hvis I ønsker det - er der mulighed for at vi kan se på lette og gode øvelser, der giver mere variation i dagligdagen på apoteket. Her henvises også til CRECEAs sidste webinar ’Gode øvelser for muskler og led’, hvor Allan Dehn viste forskellige øvelser - se www.crecea.dk/apoteker.

 

Besøget er som sagt en del af den kollektive aftale med Apotekerforeningen og gratis for det enkelte apotek.

 

Har I lyst til at få besøg af en ergo-/fysioterapeut - så kontakt Karen Boeskov som vil koordinere besøg med en CRECEA-kollega i hele DK.

Karen kan kontaktes på mail: kbo@crecea.dk eller mobil: 2428 9171.

Vi glæder os til at møde jer ude på apotekerne!


 

Mere information

Kontakt
CRECEA A/S
T 70 10 86 00
crecea@crecea.dk