Nyheder for Apotekerne


Arbejdsmiljø på apoteket - Temadag 2021

CRECEA har i efteråret 2021 afholdt 3 Temadage i henholdsvis Middelfart, København og Aarhus.

Corona har på flere måder haft betydning for afholdelse af fysiske aktiviteter - og CRECEAs apotekergruppe var glade for at det lykkedes at afholde temadagen ’Psykologisk sikkerhed’ .

 

Programmet var sammensat med udgangspunkt i, at deltagerne kunne hente ny viden, inspiration og værktøjer med hjem på apoteket. Indhold på dagen var et tema om ’Psykologisk sikkerhed på apoteket’ og 2 forskellige Workshops - den ene med konkrete værktøjer til sygefraværsindsatsen på apoteket, og et omhandlende kommunikation og tonen internt på apoteket.

Se materiale fra dagen via disse links.


Temadag 2021 - ProgramAt tro eller at vide Spørgeskema 'Psykologisk tryghed'De Bonos Tænkehatte

Webinar - Besøg fra Arbejdstilsynet

’Sådan forbereder apoteket sig til besøg fra Arbejdstilsynet’

Webinaret blev afholdt onsdag den 24. november 2021 - Anna Mathiasen orienterede om, hvordan apoteket kan forberede sig til besøg fra Arbejdstilsynet, herunder fokuspunkter, som Arbejdstilsynet som oftest vil føre tilsyn på:

-          Hvordan er det formelle arbejdsmiljø - dvs. arbejdsmiljøorganisation, APV, arbejdsulykker m.m.

-          Hvordan er det reelle arbejdsmiljø - gennemgang på apoteket, hvilke temaer er aktuelle i et tilsyn?

-          Procedure omkring tilsyn fra Arbejdstilsynet

-          Hvordan kan apoteket få hjælp og sparring?

 

Her finder du Anna Mathiasens slides fra webinaret - I har også mulighed for at se en optagelse fra det afholdte webinar via linket.


Se webinaret via dette linkSlides - Besøg fra Arbejdstilsynet

Kom med på VÆRKTØJSKURSUS

Sig ja til god trivsel og nej til unødvendigt fravær - lær at bruge de mange gode værktøjer, der er udarbejdet i ”Sygefraværsprojektet”.

 

Projekt - Opkvalificering af trivsel og sygefraværsindsats på apoteket har haft fokus på forebyggelse, trivsel, nærvær og det gode arbejdsmiljø. Erfaringen er, at den gode trivsel og en attraktiv arbejdsplads bl.a. skabes ved at træne ledelse og medarbejderrepræsentanter i at udvikle værktøjer, der både har et forebyggende og fastholdende sigte.

Der har i projektet været deltagelse af repræsentanter (ledelse, AMR og TR) fra 41 apoteker.

 

Det er GRATIS at deltage i VÆRKTØJSKURSUS og tilmelding foregår efter ’først til mølle’ - princippet.

Der er plads til 6 deltagende apoteker på hvert VÆRKTØJSKURSUS i de 8 forskellige byer - så skynd jer!

Sidste tilmeldingsdato er den 17. december 2021.

 

Hvem kan deltage:     

Hvert apotek tilmelder sig med en ledelsesrepræsentant (apoteker/souschef), en arbejdsmiljørepræsentant (AMR) og en tillidsrepræsentant (TR).
Omdrejningspunktet i projektperioden har været at etablere en TRIO (ledelse, AMR og TR) som base for at arbejde med den gode trivsel/forebyggelse af sygefraværet.

 

Dato/tid og sted:        

Kurserne udbydes 8 forskellige steder i landet - fra kl. 9.00 - 12.00.

Der serveres et let morgentraktement.

 

Torsdag den 13. januar 2022 - Haderslev / OBS - FLYTTET til onsdag den 2. februar 2022

Tirsdag den 18. januar 2022 - Næstved

Onsdag den 19. januar 2022 - Aarhus

Mandag den 24. januar 2022 - Aalborg

Tirsdag den 25. januar 2022 - Holstebro

Tirsdag den 25. januar 2022 - Odense

Torsdag den 27. januar 2022 - Roskilde

Torsdag den 27. januar 2022 - Varde 

 

Tilmeld dig via de nedenstående link - på tlf. 7010 8600 eller på mail til cm@crecea.dk. Har I spørgsmål så kontakt os gerne. Vi glæder os til at se jer.

 

Med venlig hilsen

Liv Starheim og Maja Frahm Oue

 


Tilmelding - HaderslevTilmelding - NæstvedTilmelding - AarhusTilmelding - AalborgTilmelding - HolstebroTilmelding - OdenseTilmelding - RoskildeTilmelding - VardeInvitation - Værktøjskursus 2022

Arbejdsmiljøuddannelse 2022

 

CRECEA afholder den 17 - 18 - 19 maj 2022 - Arbejdsmiljøuddannelse for apotekerne.

 

Medlemmer af apotekets arbejdsmiljøgruppe skal gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse - apotekeren er dog undtaget - men er meget velkommen.

På CRECEAs uddannelse er der udelukkende deltagere fra apoteker, hvilket giver en glimrende mulighed for erfaringsudveksling og netværk.

 

På kurset skal du selvfølgelig igennem en  række generelle love og regler på området bl.a.:

  • Hvilke opgaver har du i arbejdsmiljøgruppen på apoteket?
  • Hvordan udarbejder man en APV?
  • Hvad med en arbejdsulykke - eller en arbejdsbetinget lidelse?
  • Hvordan involverer du kollegerne?

På uddannelsen får du også indsigt i det særlige arbejdsmiljø, der er på apoteket. Det er fx tackling af vanskelige kundesituationer, håndtering af returmedicin, farligt gods, blanding af penicillin osv. På uddannelsens 2. dag undervises bl.a. i psykisk arbejdsmiljø samt forebyggelse af sygefravær på apoteket.

 

Arbejdsmiljøuddannelsen finder sted den 17 - 18 - 19 maj 2022 

Sted: Scandic Kolding, Kokholm 2 - 6000 Kolding. 

Der kan tilkøbes overnatning inkl. morgenmad og aftensmad (dog ingen drikkevarer til aften) - der er mulighed for at tilkøbet overnatning fra den 16-19 maj eller 17-19 maj 2022.

 

Pris: Pr. deltager for 3 dages kursus - inkl. undervisningsmaterialer kr. 4.550- excl. moms

Pris for overnatning pr. nat kr. 1.075,- pr deltager

 

Tidspunkt: 1. dag kl. 09:00-17:00 - 2. dag kl. 09:00-17:00 - 3. dag kl. 08:00-15:00

 

Faktura og yderligere praktiske oplysninger om kurset sendes til dig 14 dage inden kursusstart. 

Tilmelding kan ske på tlf. 7010 8600 - på mail til CRECEA cm@crecea.dk eller ved at bruge nedenstående link.

 


Tilmeld dig her - Arbejdsmiljøuddannelse 2022

Den årlige arbejdsmiljødrøftelse

CRECEA modtager en del henvendelse om - hvad er praksis for dette? ’Den årlige arbejdsmiljødrøftelse’ er et lovkrav, og vi opfordrer derfor apotekerne til at være opmærksomme på, at arbejdsmiljøgruppen udformer et dokument på den årlige drøftelse.

På efterårets første webinar informerede Jens Kjær Jensen og Anna Mathiasen om ’Den årlige arbejdsmiljø-drøftelse’. På webinaret blev der fortalt om de elementer, som I skal forholde jer til, og idéer til de arbejdsmiljømål I skal fastlægge og arbejde efter i fremtiden.

Link samt slides fra webinar kan I finde via apoteker hjemmesiden: www.crecea.dk/apoteker

 

OBS: Temadag 2021 - ’Psykologisk sikkerhed’

Corona har på flere måder haft betydning for afholdelse af flere fysiske aktiviteter - CRECEAs apotekergruppe glæder sig til at se jer på efterårets temadag, der har overskriften ’Psykologisk sikkerhed’.

Programmet finder du på www.crecea.dk\apoteker.

 

Der er få ledige pladser tilbage - så skynd dig at booke din plads:

Tirsdag den 9. november i Middelfart

Tirsdag den 16. november i København

Tirsdag den 23. november i Aarhus

Tilmeld dig via www.crecea.dk\apoteker - på tlf. 7010 8600 eller på mail til cm@crecea.dk. Har I spørgsmål til temadagen - så kontakt os gerne.

 

EKSTRA Arbejdsmiljøuddannelse 2021

Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse for apotekerne afholdes i december 2021 på CRECEAs kontor i Odense. Medlemmer af apotekets arbejdsmiljøgruppe skal gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse - apotekeren er dog undtaget - men er meget velkommen.

På CRECEAs uddannelse er der udelukkende deltagere fra apoteker, hvilket giver alle mulighed for erfaringsudveksling og netværk.

 

Arbejdsmiljøuddannelsen finder sted den 15-16-17 december 2021

Sted:                   CRECEA A/S - Industrivej 6a - 5260 Odense S

Pris:                    3 dages kursus - inkl. undervisningsmaterialer kr. 4.495- excl. moms

Tidspunkt:        1. dag kl. 09:00-17:00 - 2. dag kl. 09:00-17:00 - 3. dag kl. 08:00-15:00

OBS! Deltagerne er selv ansvarlig for eventuel overnatning i forbindelse med uddannelsen.


Den årlige arbejdsmiljødrøftelse

Webinar - 'Den årlige arbejdsmiljødrøftelse'

CRECEA har afholdt webinar med følgende emne: ’Få det bedste ud af den årlige arbejdsmiljødrøftelse’

Jens Kjær Jensen og Anna Mathiasen informerede om ’Den årlige arbejdsmiljødrøftelse’, som er lovpligtig og et rigtigt godt udgangspunkt for at forbedre jeres arbejdsmiljø og det løbende arbejde med at udvikle arbejdsmiljøet på apoteket.

På webinaret blev der fortalt om de elementer, som I skal forholde jer til - samt bl.a. idéer til de arbejdsmiljømål, I skal fastlægge og arbejde efter i fremtiden.

 

  


Se eller gense webinaretSlides fra webinar

NYHEDSBREV - Når Arbejdstilsynet kommer på besøg

Hvad skal der ske når Arbejdstilsynet kommer på besøg - hvordan forbereder vi os på besøget?
Find svar på dine spørgsmål og hvordan I forbereder jer. I vedhæftede nyhedsbrev kan I finde information vedr:

-          Hvad er et ’Grundtilsyn’ - hvordan varsles apoteket?

-          Hvor lang tid varer besøget? og hvordan er proceduren for besøget og ATs runde på apoteket?

 

CRECEA kommer gerne på besøg og hjælper med at klargøre jeres apotek til ATs tilsyn. Det er selvfølgelig uden meromkostninger og er en del af den kollektive aftale mellem Apotekerforeningen og CRECEA.

 

 

HUSK at tjekke CRECEAs hjemmeside for Apoteker - www.crecea.dk\apoteker, og hold dig opdateret med nyheder om webinarer, kurser, temadage mv. samt yderligere oplysninger og informationer specielt for apoteket.

Ved eventuelle spørgsmål er I altid velkommen til at kontakte CRECEAs apotekergruppe på tlf. 7010 8600.


Når Arbejdstilsynet kommer på besøg

Skærmbriller

Synskravene er lidt anderledes, når vi læser på en computerskærm - end når vi læser i en bog eller på et stykke papir. Særligt med alderen kan det udfordre øjnene, når vi i længere tid skal fokusere på skærmen.

Derfor har nogle behov for at bruge en anden brille, end den vi normalt anvender, når vi skal udføre skærmarbejde.

På apoteket er et godt eksempel på særlige udfordringer for synet arbejdet i skranken. Du skal kunne se kunderne ude i salgsområdet, se kunderne tæt på, se på skærm/tastatur, se tekst på etiketter og præparater….…

-          Hvornår skal vi være opmærksomme på behovet for skærmbriller?

-          Regler om skærmbriller

Læs mere om emnet i det vedhæftede nyhedsbrev.


Skærmbriller

Webinar om god ergonomi i skranken og skærmbriller

På forårets sidste webinar mødte du Anna Mathiasen fra CRECEAs apotekergruppe, som orienterede om arbejdsstillinger og -teknik i skranken, og viste gode eksempler på indretning af arbejdspladsen.

Anna fortalte også om de særlige synsmæssige udfordringer der er, når du arbejder i skranken - du skal kunne se kunderne ude i salgsområdet, se kunderne tæt på, se skærm/tastatur, se tekst på etiketter og præparater mv.

  • Stående og gående arbejde samt aflastning
  • Arbejdsstillinger omkring tastatur, scanner, printer m.m.
  • Synskrav - herunder skærmarbejde og skærmbriller, fordele/ulemper, hvad siger lovgivningen og hvad er praksis?
    Se også nyhedsbrevet om skærmbriller.

 

 


Se webinaret via dette linkSlides fra webinar

Webinar om at styrke energien på arbejdspladsen

'Få energien tilbage på apoteket'

Webinaret blev afholdt af Anna Mathiasen og arbejds- og organisationspsykolog Tine Bødker Grynnerup, der orienterede om:

  • De 5 elementer i det gode arbejdsfællesskab: Det organisatoriske, det opgaverettede, det faglige og det kollegiale arbejdsfællesskab og Fundamentet det hele bygger på.
  • Konkrete værktøjer til at arbejde med at styrke energien og arbejdsglæden på apoteket.

 

CRECEAs apotekergruppe afholder igen gratis webinar i juni 2021:

  • ’God ergonomi i skranken’ - Tirsdag den 8. juni 2021 kl. 8:30 - 9:00

Er du ikke allerede tilmeldt så send gerne besked allerede nu til cm@crecea.dk

 


Se webinaret via dette linkSlides fra webinar

Webinar om arbejdsulykker

’Arbejdsulykker - hvordan håndterer vi en arbejdsskade på apoteket?’ 

Webinaret blev afholdt af Anna Mathiasen fra CRECEAs apotekergruppe og arbejdsmiljøkonsulent Jens Kjær Jensen, der orienterede om:

  • Hvad er en arbejdsskade?
  • Forskel på arbejdsulykker og erhvervssygdom/arbejdsbetinget lidelse
  • Hvordan anmeldes en arbejdsskade - og forløbet af en anmeldelse?
  • Risikovurdering på apoteket
  • Eksempler på arbejdsskade på et apotek 

 

NB!

I forbindelse med webinaret blev der stillet følgende spørgsmål ”skal fravær efter vaccination anmeldes som arbejdsskade”? Ifølge CRECEAs speciallæge i arbejdsmedicin Jens Brandt, så skal det ikke anmeldes. 

 

CRECEAs apotekergruppe afholder igen gratis webinarer i maj og juni 2021:

  • ’Få energien tilbage på apoteket’ - Tirsdag den 18. maj 2021 kl. 8:30 - 9:00
  • ’God ergonomi i skranken’ - Tirsdag den 8. juni 2021 kl. 8:30 - 9:00

Er du ikke allerede tilmeldt så send gerne besked allerede nu til cm@crecea.dk  


Se webinaret via dette linkSlides fra webinar

Arbejdsskader på apoteket

Arbejdsskader på apoteket - håndtering og anmeldelse. Alle har ret til at anmelde en arbejdsskade. Arbejdsgiveren har i arbejdsmiljølovens regi pligt til at anmelde en arbejdsulykke, når den har medført fravær i én dag eller mere udover den dag, hvor medarbejderen kom til skade. Anmeldelsen skal ske digitalt senest 9 dage efter den skadelidtes første fraværsdag.

 

CRECEA genudsender materialet om arbejdsskader på apoteket, der er ganske få ændringer, men CRECEA er blevet opmærksom på, at man fra myndighedernes side er blevet skarpere på tidsfristen for anmeldelse af arbejdsulykker.

 

 


Arbejdsskader på apoteket

 

Mere information

Kontakt
CRECEA A/S
T 70 10 86 00
crecea@crecea.dk