Nyheder for Apotekerne


Webinar - Fødder og fodtøj

På CRECEAs webinar onsdag den 4. maj 2022, mødte I fysioterapeut Randi Riber.

Randi fortalte om fødder og fodtøj - primært i forhold til det stående arbejde. Oplægget tog udgangspunkt i føddernes anatomi og funktion, og hvordan vi bedst muligt giver fødderne - og dermed også resten af kroppen - de bedst mulige betingelser i forhold til, at stå på dem det meste af en arbejdsdag.

Randi gav gode råd om hvilke egenskaber, der kendetegner fodtøj, som er godt at stå i - for hvad skal man vælge?


Se webinaret via dette linkSlides fra webinar

Webinar om TRIO

'Hvad er en TRIO på apoteket - og hvordan kan TRIO'en bruges til at støtte op om trivsel og arbejdsmiljø?'

På CRECEAs webinar den 30. marts 2022 mødte du Anna Mathiasen som orienterede om ’Hvad er en TRIO? - hvorfor kan det være en god ide at oprette en TRIO på apoteket’. Hvordan kan TRIO’en bruges som et sparringsrum, hvor aktuelle spørgsmål om det daglige arbejde, trivsel og arbejdsmiljø vendes?

Anna Mathiasen viste konkrete forslag til oprettelse af en TRIO på apoteket - TRIO et sparringsrum med deltagelse af leder, TR og AMR.

Du kan gense webinaret via nedenstående link - Slides brugt i forbindelse med webinaret kan du også se via det efterfølgende link.  


Se webinaret via dette linkSlides fra webinar

Værktøjskasse

Projekt - Opkvalificering af trivsel og sygefraværsindsats på apoteket har haft fokus på forebyggelse, trivsel, nærvær og det gode arbejdsmiljø. Erfaringen er, at den gode trivsel og en attraktiv arbejdsplads bl.a. skabes ved at træne ledelse og medarbejderrepræsentanter i at udvikle værktøjer, der både har et forebyggende og fastholdende sigte. I projektet deltog repræsentanter for ledelsen, AMR og TR fra apoteker i hele landet.

 

Lær at bruge de mange gode værktøjer, der er udarbejdet i 'Sygefraværsprojektet' - CRECEA afholder nu gratis kurser, hvor apotekerne præsenteres for 'Værktøjskassen'.

Værktøjskassen er elektronisk og indeholder små film, læringsvideoer, deltageraktiverende dialog-metoder, materialer til print og meget, meget mere. På kurserne er der mulighed for at afprøve nogle af værktøjerne og få inspiration til at udvælge lige netop de værktøjer, der passer til jeres apotek.

 

Klik på linket og hør mere om indholdet i 'Værktøjskassen'.

 


Værktøjskasse

Den årlige arbejdsmiljødrøftelse

CRECEA modtager en del henvendelse om - hvad er praksis for dette? ’Den årlige arbejdsmiljødrøftelse’ er et lovkrav, og vi opfordrer derfor apotekerne til at være opmærksomme på, at arbejdsmiljøgruppen udformer et dokument på den årlige drøftelse.

På efterårets første webinar informerede Jens Kjær Jensen og Anna Mathiasen om ’Den årlige arbejdsmiljø-drøftelse’. På webinaret blev der fortalt om de elementer, som I skal forholde jer til, og idéer til de arbejdsmiljømål I skal fastlægge og arbejde efter i fremtiden.

Link samt slides fra webinar kan I finde via apoteker hjemmesiden: www.crecea.dk/apoteker

 

OBS: Temadag 2021 - ’Psykologisk sikkerhed’

Corona har på flere måder haft betydning for afholdelse af flere fysiske aktiviteter - CRECEAs apotekergruppe glæder sig til at se jer på efterårets temadag, der har overskriften ’Psykologisk sikkerhed’.

Programmet finder du på www.crecea.dk\apoteker.

 

Der er få ledige pladser tilbage - så skynd dig at booke din plads:

Tirsdag den 9. november i Middelfart

Tirsdag den 16. november i København

Tirsdag den 23. november i Aarhus

Tilmeld dig via www.crecea.dk\apoteker - på tlf. 7010 8600 eller på mail til cm@crecea.dk. Har I spørgsmål til temadagen - så kontakt os gerne.

 

EKSTRA Arbejdsmiljøuddannelse 2021

Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse for apotekerne afholdes i december 2021 på CRECEAs kontor i Odense. Medlemmer af apotekets arbejdsmiljøgruppe skal gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse - apotekeren er dog undtaget - men er meget velkommen.

På CRECEAs uddannelse er der udelukkende deltagere fra apoteker, hvilket giver alle mulighed for erfaringsudveksling og netværk.

 

Arbejdsmiljøuddannelsen finder sted den 15-16-17 december 2021

Sted:                   CRECEA A/S - Industrivej 6a - 5260 Odense S

Pris:                    3 dages kursus - inkl. undervisningsmaterialer kr. 4.495- excl. moms

Tidspunkt:        1. dag kl. 09:00-17:00 - 2. dag kl. 09:00-17:00 - 3. dag kl. 08:00-15:00

OBS! Deltagerne er selv ansvarlig for eventuel overnatning i forbindelse med uddannelsen.


Den årlige arbejdsmiljødrøftelse

NYHEDSBREV - Når Arbejdstilsynet kommer på besøg

Hvad skal der ske når Arbejdstilsynet kommer på besøg - hvordan forbereder vi os på besøget?
Find svar på dine spørgsmål og hvordan I forbereder jer. I vedhæftede nyhedsbrev kan I finde information vedr:

-          Hvad er et ’Grundtilsyn’ - hvordan varsles apoteket?

-          Hvor lang tid varer besøget? og hvordan er proceduren for besøget og ATs runde på apoteket?

 

CRECEA kommer gerne på besøg og hjælper med at klargøre jeres apotek til ATs tilsyn. Det er selvfølgelig uden meromkostninger og er en del af den kollektive aftale mellem Apotekerforeningen og CRECEA.

 

 

HUSK at tjekke CRECEAs hjemmeside for Apoteker - www.crecea.dk\apoteker, og hold dig opdateret med nyheder om webinarer, kurser, temadage mv. samt yderligere oplysninger og informationer specielt for apoteket.

Ved eventuelle spørgsmål er I altid velkommen til at kontakte CRECEAs apotekergruppe på tlf. 7010 8600.


Når Arbejdstilsynet kommer på besøg

Skærmbriller

Synskravene er lidt anderledes, når vi læser på en computerskærm - end når vi læser i en bog eller på et stykke papir. Særligt med alderen kan det udfordre øjnene, når vi i længere tid skal fokusere på skærmen.

Derfor har nogle behov for at bruge en anden brille, end den vi normalt anvender, når vi skal udføre skærmarbejde.

På apoteket er et godt eksempel på særlige udfordringer for synet arbejdet i skranken. Du skal kunne se kunderne ude i salgsområdet, se kunderne tæt på, se på skærm/tastatur, se tekst på etiketter og præparater….…

-          Hvornår skal vi være opmærksomme på behovet for skærmbriller?

-          Regler om skærmbriller

Læs mere om emnet i det vedhæftede nyhedsbrev.


Skærmbriller

Arbejdsskader på apoteket

Arbejdsskader på apoteket - håndtering og anmeldelse. Alle har ret til at anmelde en arbejdsskade. Arbejdsgiveren har i arbejdsmiljølovens regi pligt til at anmelde en arbejdsulykke, når den har medført fravær i én dag eller mere udover den dag, hvor medarbejderen kom til skade. Anmeldelsen skal ske digitalt senest 9 dage efter den skadelidtes første fraværsdag.

 

CRECEA genudsender materialet om arbejdsskader på apoteket, der er ganske få ændringer, men CRECEA er blevet opmærksom på, at man fra myndighedernes side er blevet skarpere på tidsfristen for anmeldelse af arbejdsulykker.

 

 


Arbejdsskader på apoteket

 

Mere information

Kontakt
CRECEA A/S
T 70 10 86 00
crecea@crecea.dk