Nyheder for Apotekerne


'Den gode trivselssamtale på apoteket'

”Den gode trivselssamtale på apoteket –en til en- samtalen”. Formålet med en god trivselssamtale er at skabe et godt arbejdsmiljø ved at forebygge arbejdsskader, stress og andre psykosociale belastninger. Gode trivselssamtaler kan være med til at forebygge længerevarende sygefravær men også til at fastholde gode og dygtige medarbejdere på apoteket.

I dette nyhedsbrev kan apoteket få inspiration/vejledning til den gode trivselssamtale. CRECEA præsenterer en enkel og simpel model, og vi anbefaler, at TRIO (TR, AMR og ledelse) drøfter lokalt, hvordan apoteket kan arbejde med trivsel fx ved hjælp af den individuelle samtale med medarbejderne.

 

På webinaret den 27. september 2023 præsenterede Anna Mathiasen fra CRECEAs apotekergruppe en model for trivselssamtaler - hvordan I kommer i gang, hvordan gennemføres trivselssamtaler og hvordan følger I op på samtalerne? 


Gense webinar via linkDen gode trivselssamtale

Arbejdsmiljøuddannelse 2024

Den Lovpligtige Arbejdsmiljøuddannelse - afholdes den 11 - 12 - 13 november 2024

 

Forårets arbejdsmiljøuddannelse er afholdt og CRECEA afholder den næste til november 2024 - reserver allerede nu din plads på uddannelsen.

 

Medlemmer af apotekets arbejdsmiljøgruppe skal gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse - apotekeren er dog undtaget - men er meget velkommen.

På CRECEAs uddannelse er der udelukkende deltagere fra apoteker, hvilket giver en optimal mulighed for erfaringsudveksling og netværk.

 

På kurset skal du selvfølgelig igennem en række generelle love og regler på området bl.a.:

  • Hvilke opgaver har du i arbejdsmiljøgruppen på apoteket?
  • Hvordan udarbejder man en APV?
  • Hvad er en arbejdsulykke - eller en arbejdsbetinget lidelse?
  • Hvordan involverer du kollegerne?

 

På uddannelsen får du også indsigt i det særlige arbejdsmiljø, der er på apoteket. Det er fx tackling af vanskelige kundesituationer, håndtering af returmedicin, farligt gods, blanding af penicillin osv.

På uddannelsens 2. dag undervises der bl.a. i psykisk arbejdsmiljø samt forebyggelse af sygefravær på apoteket.

 

Arbejdsmiljøuddannelsen finder sted den 11 - 12 - 13 november 2024 

Sted: Severin kursuscenter, Skovsvinget 25 - 5500 Middelfart

Tilmelding: Der er ikke åben for online tilmelding for nuværende men du er meget velkommen til at sende en mail til cm@crecea.dk så vi kan reservere en plads til dig.

 

Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte Connie Moss på telf. 7010 8600 eller på mail: cm@crecea.dk

 

 


Link til tilmeldingInformation om arbejdsmiljørepræsentant

Besøg af CRECEAs ergo-/fysioterapeut

Variation i arbejdet og go’ brug af kroppen når du arbejder på apotek!

 

Som en del af den kollektive aftale med Danmarks Apotekerforening tilbyder CRECEAs apotekergruppe et gratis besøg af en ergo- eller fysioterapeut på apoteket. I forbindelse med forskellige webinarer har CRECEA bl.a. fortalt om god ergonomi på apoteket fx ved skranken og om variation i arbejdet på apotekerne.

 

CRECEA tilbyder nu en ergonomisk vejledning ude hos jer på apotekerne, hvor vi bl.a. vil tale med hver enkelt medarbejder i forhold til go’ brug af kroppen på arbejdet. Besøget kunne fx indeholde:

  • ½ times fælles oplæg på morgenmøde om generelle principper for god ergonomi på apoteket
  • En kort gennemgang med hver medarbejder, hvor vi tager udgangspunkt i den enkeltes arbejdsfunktioner
  • En kort afrapportering til apotekets arbejdsmiljøgruppe mundtligt eller skriftligt

 

Eksempler på den individuelle rådgivning:

  • Hvordan placerer du skærm, tastatur, scanner mm, så det passer godt til dig og ikke mindst dit syn?
  • Hvordan er dine arbejdsstillinger ved pakkebordet, IT-arbejdspladsen, skranken?
  • Hvordan indstiller du din stol let og hurtigt, så den passer til dig og dit arbejde?
  • Hvordan bruges en stå-støtte-stol?
  • Og ikke at forglemme - chauffører, bude og servicemedarbejdere - indretning af bil, rengøringsvogne, løft og transport af kasser - bruger du kroppen bedst muligt?

 

Hvis I ønsker det - er der mulighed for at vi kan se på lette og gode øvelser, der giver mere variation i dagligdagen på apoteket. Her henvises også til CRECEAs sidste webinar ’Gode øvelser for muskler og led’, hvor Allan Dehn viste forskellige øvelser - se www.crecea.dk/apoteker.

 

Besøget er som sagt en del af den kollektive aftale med Apotekerforeningen og gratis for det enkelte apotek.

 

Har I lyst til at få besøg af en ergo-/fysioterapeut - så kontakt Karen Boeskov som vil koordinere besøg med en CRECEA-kollega i hele DK.

Karen kan kontaktes på mail: kbo@crecea.dk eller mobil: 2428 9171.

Vi glæder os til at møde jer ude på apotekerne!


Arbejdsskader på apoteket

Arbejdsskader på apoteket - håndtering og anmeldelse. Alle har ret til at anmelde en arbejdsskade. Arbejdsgiveren har i arbejdsmiljølovens regi pligt til at anmelde en arbejdsulykke, når den har medført fravær i én dag eller mere udover den dag, hvor medarbejderen kom til skade. Anmeldelsen skal ske digitalt senest 14 dage efter den skadelidtes første fraværsdag.

 

CRECEA genudsender materialet om arbejdsskader på apoteket, der er ganske få ændringer, men CRECEA er blevet opmærksom på, at man fra myndighedernes side er blevet skarpere på tidsfristen for anmeldelse af arbejdsulykker.

 

 


Arbejdsskader på apoteket

 

Mere information

Kontakt
CRECEA A/S
T 70 10 86 00
crecea@crecea.dk